Monday, April 23, 2007

فیلم در فیلم


چندوقت پیش یه فیلم مستند دیدم به نام "مرد گریزلی"، به کارگردانی ورنرهرتزوگ. فیلم واقعا محشره. فیلم می پردازه به زندگی مردی به نام تیموتی تردول که سیزده سال آخر زندگیشو صرف حمایت از خرس های گریزلی کرد و بالاخره هم توسط یه خرس کشته شد .تردول در طول این سیزده سال ، دو فصل از هر سال رو توی پارک حفاظتی آلاسکا و در بین خرس ها می گذرونده و در این مدت هم حدودا 100 ساعت فیلم مستند از خودش و خرس ها ضبط کرده که زیربنای فیلم هرتزوگ رو تشکیل میده. فیلم جایزه های متعددی برده که واقعا شایسته اش هم بوده. هم به خاطر خمیرمایه ی عالی که تردول در اختیار هرتزوگ گذاشته و هم به خاطر کار بزرگ استادی مثل هرتزوگ که از این ماده خوب ولی خام، فیلمی ساخته که جزء بهترین آثار مستند تاریخ سینماست.

6 comments:

Naser said...

سلام
قبل از هرچيز خسته نباشي به خاطر امتحانات پايان ترم.
ثانيا خيلي خوشحالم كه دوباره نوشته اي ازت مي خودنم.
هيچ چيز تاحالا نشنيده بودم درباره ي اين فيلم. يعني واقعا هرتزوگ برداشته از فيلم هاي خامي كه يكي ديگه بدون هماهنگي با اون برداشته بوده يه فيلم ساخته؟

علي دهقانيان said...

سلام
با اين وصفی که ازش کردی فکر کنم فيلم جذابی باشه برای من. رفتم سراغ ایمول برای دانلودش.

Anonymous said...

خيلي جالبه. چه كار با ارزشي كرده. اين هرتزوگ عجب شخصيتيه. تقريبا هميشه من رو به تعجب -همراه با تحسين- مي ندازه. مرسي از معرفي ات. اميدوارم علي بتونه دانلودش كنه

Anonymous said...

بابا اساتید هنر خواب تشریف داشتن انگار.
این فیلم پارسال کلی سر و صدا کرد.

هرزوگم زیاد خودش با یارو حال نمی کرده ...
یعنی معتقده طرف آدم خودنمایی بوده و بعضی جاها برای جلب توجه (حالا معلوم نیست توجه کی یا چی؟ چون تو اون جنگل که آدم دیگه نبوده بجز گرل فرندش) یه کارایی می کرده. مثلاً زیادی به خرسا نزدیک می شده.

Forough said...

سلام آقا یا خانم....
اگه زندگی تردول رو بخونید یا فیلم رو ببینید متوجه می شید که تردول دو فصل رو توی مدرسه ها می گذرونده و فیلم هاشو به بچه ها نشون می داده و قرار هم بوده که یه قسمت هایی از فیلم هاشو توی تلویزیون نشون بدن. پس اگه می خواسته جلب توجه کنه، نیازی به حضور کسی در صحنه نبوده. دوم اینکه هرتزوگ تردول رو به خاطر توانایی های فیلم سازی و دید سینماییش به کل قضیه بارها ستایش کرده و مشکلی هم با این قضیه نداشته به ظاهر. سوم این که ممنون که به وبلاگم سر زدید.

Anonymous said...

سلام
بابا این بالایی من بودم حواسم نبوده ناشناس اومده.
من این چیزا که گفتم ، گفتم از نوشته های مجله ها و سایت های ی اینترنتی بوده.
و مصاحبه هایی که ازش خوندم .
خودم هنوز فیلم رو ندیدم . البته تو ایران هست.
حالا اگر که مجله ش رو دیدم مطلب ش رو می گم . تو فیلم نگار بود .
فکر کنم وبلاگ سینمای مستند هم ازش مصاحبه گذاشته بود محسن.

به هر حال ممنون که شما هم به وبلاگ من سر زدین :)