Friday, October 5, 2007

Manga or Japanese Comic Books

وقتی 4-5 سال پیش شنیدم که کتاب های مصور، پر خواننده ترین نوع کتاب در سراسر ژاپن محسوب می شند کمی جا خوردم. اون موقع تنها کتاب مصوری که خونده بودم "تن تن" بود و می دونستم که "سوپر من" ، " بت من" ، " ایکس من" ، " مرد عنکبوتی" و خلاصه هر چی سوپر قهرمان وجود داره سر منشأ اش کتاب های مصور بوده. تصور این که توی ژاپن ، بزرگ و کوچیک سرشون به خوندن همچین داستان هایی گرمه برام مشکل بود.
چند وقت پیش ، وقتی یه فیلم کوتاه رو بر اساس یکی از مشهورترین کتاب های مصور ژاپنی دیدم، متوجه شدم که کتاب های مصور ژاپنی، فقط در مورد سوپر قهرمان ها و داستان های "اکشن" نیستن. کتاب های مصور ژاپنی یا به اصطلاح " مَنگا" ، یکی از بزرگترین بازارهای انتشاراتی رو تشکیل می دن. سرمایه ی موجود در این بازار در سال 2006 چیزی حدود 4.4 میلیارد دلار برآورد شده (این مبلغ شامل سرمایه های خارجی نمیشه!) . ژانرهای این دسته از کتاب ها بر اساس سنین مختلف و جنسیت تعریف می شند. سر شاخه های اصلی شامل : کودکان، نوجوانان (دختر)، نوجوانان (پسر)، زنان و مردان میشه. هر کدوم از این شاخه ها زیر گروه های خاص خودشون رو دارن. علمی- تخیلی، ورزشی، ماوراء الطبیعه، خیالی، درام، ترسناک، قهرمانی و کارآگاهی، رمانتیک، فلسفی، اقتصادی، همجنس گرایی و ... . تقریبا میشه گفت که هیچ ژانری نیست که توی این کتاب های مصور پیدا نشه. حتی کتاب های آموزشی هم در این گروه ها قرار می گیرند.
هر سال انیمیشن های زیادی از روی این کتاب ها ساخته میشن و به کشورهای مختلف صادر میشن. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. البته جای تأسفه که ما بیشتر با محصولات نه چندان با ارزش و بی محتوای این صنعت آشنایی داریم. این صنعت تا به امروز گسترش زیادی پیدا کرده و حتی در کشورهایی مثل آمریکا و فرانسه، عده ای مشغول به خلق کتاب های مصور تحت تأثیر "منگا" هستن. البته هنوز "منگا" های اقتصادی، فلسفی و به طور کل ژانر مخصوص بزرگسالان (به غیر از ژانر پورنوگرافیک) زیاد در کشورهایی مثل آمریکا ، طرفدار ندارند ولی این ژانر کم کم داره راه خودش رو به اروپا باز میکنه.

1 comment:

Anonymous said...

يادمه از بچگي علاقه ي خاصي به كتاب هاي مصور داشتم. شايد 4-5 ساله بودم كه يكي دوتا كتاب مصور اومد توي خونه مون. از همسايه ي روسي كه داشت از شيراز مي رفت. با اينكه من از نوشته هاي روسي كتاب ها چيزي نمي فهميدم ولي خيلي مجذوب تصاوير داستاني اونا مي شدم. بعدشم كه كتاباي تن تن بود كه من گاهي سعي مي كردم با سرعت تصاوير و متن رو ببينم تا حالت انيميشن برام پيدا كنه. دنياي عجيبيه داستان مصور. عجيب نيست كه نسخه ي خوب اونا مثل منگاهايي كه مي گي بتونن براي همه ي اقشار و سنين جذاب باشن. چيزي كه راجع به ژانرهاي مختلفشون گفتي خيلي جالب بود